Showing posts with label memori. Show all posts
Showing posts with label memori. Show all posts

Monday, August 1, 2011

Pengumuman Puasa


Dari kecik sampai besar serius cik nantikan pengumuman puasa. Baru nampak meriahnya sambutan disitu. Tapi malam tadi tukang umum bertukar rupa.. Bukan lagi pakcik yang tahun lepas



Datuk Syed Danial Syed Ahmad
Penyimpan Mohor Besar Raja Raja Malaysia

Pakcik ni umum nak cepat habis lah.. Direct strait to the point. Tak sempat nak feel dah setel.. Cik agak dia ni neves masuk tv kot. Mana ek pakcik slow and steady tu? dah pencen ka!..adui, ahchik rindu die iye pun nye.. :(

Dulu dulu kann, cik kalau tak sempat tengok pengumuman puasa dan raya ni. Mesti cik pesan kat sape sape "Jangan lupa tengok pakcik tu pakai baju melayu kaler ape tau!". 

Just nak tau dia pakai kaler apa. Bukan nak tau bila tarikh puasa and raya. haha.. memori!

Selamat berpuasa semua...


Thursday, July 7, 2011

Zaman Matriks

Kadang kadang jadi busy body ni best jugak.

Tadi usha Facebook. Ex lecturer masa matriks dulu tengah online. Bila lama lost contact of coz la kau menggedik nak tau hidup terkini dia kann. Instead kau tanya dia soalan general "apa khabar? sihat? pe cite sekarang?" baik kau geledah je gambar dia. ouw dia up gambar pi umrah.. ok la tu

En.Anas ni tak pernah mengajar cik dulu. tapi jadi rapat sebab dia pernah melawat cik kat Hospital. Ada la sikit jatuh cinta. Tapi sayang masa tu cik masih mentah..bangang tak terfikir pun yang dia selalu bagi coklat tu tanda dia suka kat cik..Ececehhh

Ouh, dalam gambar En Anas ni ternampak komen sorang bernama Adnan Bin apa tah.. ini pun lecturer lama nih. Hah klik... usha gambar sat.. Ouw, dah ada anak rupanya. Dapat kembar perempuan lagi. Ouw, En Adnan ni dah tembam rupanya. Dulu masa mengajar dia ni kurus kering naik motor kapcai. Kekeringan dia sampai pakai helmet pun ada space longgar longgar.

En.Adnan ni mengajar business Management. Cik suka dok depan. Jadi segala aksi cik dia boleh perasan. Satu hari tu dia suh kira maturity kot. tekan kalkulator saintific. dah tekan figure panjang panjang pastu tersalah key in pulak. Cik kalau tekan kalkulator tak reti slow slow.. Harus pantas. Pastu dia cakap kat satu kelas

"Hah, tekan kalkulator tu jangan salah. (tayang jari telunjuk dia) Tengok jari saya ni RUNCING.. confirm tekan tekan dapat jawapan "..

Vavi, perli cik la tu. Tau la jari cik chubby chubby.. perlu la kau cite satu kelas.. Heh,..

Berbalik pada Facebook tadi. Ada lak perempuan komen gambar anak kembar En Adnan ni. Nama dia cik Di.. Hah, ini pun lecturer jugak. Ajar ekonomi. Belek gambar dia. Ouh, dah kawen rupanya. Hahhh, dengan orang Pekan?! Eleh dulu kutuk sangat menyampah dok pekan. Alih alih Jodoh ngan orang Pekan jugek. Itu la, telan balik kata kata sendiri.

Cik Di ni si pemoody yang amat. Dulu masa belajar dia ni di alam fasa bercinta tak jadi KOT. Abih dia up cite macam anti lelaki.

" Esok kalau korang bercinta, korang tak payah la cinta yoyo o. Se Hidup Se Mati.. Hah, memang pun. Korang ada masalah.. boyfriend kau lari tah kemana."

See, ayat dia. Nampak kann tengah frust dengan jantan. Ini dia selit masa topik pasal lengkung Penawaran dan Permintaan. Kalau dia selit kes pasal buang anak ke apa taktau nak masuk kat topik mana. Memandangkan Ekonomi bukan subjek kegemaran cik. Dia selalu carik salah cik. Bodo ar. Time tu cik sanggup tipu sakit dari masuk kelas dia. Cik panggil dia ni Kebayan Moden. Tengok muka dia pun dah cuak.

Tengah belek belek lagi nak cari ustaz Asmadi. Dia ni dulu penjaga budak Matriks. Walau pun ustaz tapi rock. Dah la kepala bulat badan pun bulat. jalan macam ayam katik. Jadi cik gelar dia ni ustaz Doraemon. Mana dia ek.

~ Kau kat Facebook kalau nak selamat jangan letak nama penuh. Kalau memang tujuan suruh orang carik kau. hah, letak la nama penuh.. Confirm kawan kawan masa tadika pun boleh carik kau.. Sekali Ah Long pun boleh tau perkembangan kau.. Mau?

Ok la nak sambung Buzy Body balik ni..

bye


Thursday, May 26, 2011

Cina Mana La Nih?


Kau kenal tak ni sape?




sape dia nie?



sapa sapa...?! ha?




ni lagi



wohoho, aksi diranjang tuh..



dan lagi



Tak boleh bezakan tutup mata or mata sepet





ada lagi gambar?




hah tengok!


Ni time audition Astro. Ada hati nak masuk TV.hahahaa...









Taktau la cakap apa.. 

kau sendiri karang ayat dalam hati okeh,









okk, tau kau semakin loya.. 

Ini gambar last















kau akan kenang daku dalam mimpi mu malam nie



Wahhahaha, 
ayu giler woo budak bertudung nie
Yang sebelah kiri tu memang cina. 
yang belah kanan tu Mualap kowt. 
mata sepet, muka innocent..  suci gitu



hikhik

tapi sape dia ni? kau kenal... ntah cik tak kenal...



:)


Friday, April 29, 2011

Kawan Tak Sebulu Dah Dapat Anak...ok Tahniah

Tadi jengah kat FB.. bahasa cik nak bukak profile orang satu satu memang tak la kecuali ada motif untuk berbuat demikian. Kalau sekadar cuci mata mengisi masa lapang.. wooo, dah lama cik takde masa sedemikian. Kesah ni terbongkar sebab dia lalu kat wall cik.. dah ada baca je lah kann..

Nampak 5 Gambar budak kecik dan diikuti salam tahniah dari kawan kawan..nama cik nak komen, tak la kor. kang meroyan pulak dia. Dah la tengah pantang tu :p

Ouh, kenduri dia ni cik ada datang. dan apa yang cik dapat hanyalah jelingan dari pengantin...baru lah cik paham rupanya dia pos kad kawin tu dengan harapan cik takkan hadirkan diri. WTH, kawan tetap kawan. Even tak sebulu ke apa.. Cik masih memuliakan jemputan orang ke hari bahagia.. mungkin Rasanya dia hantar kad tu nak show off  'Hey, seee....aku dah kawin.. kau hade?'

Dan sekarang dia dah beranak pun. Tahniah lah dari cik. Walaupun kite pernah bergaduh besar dan terus putus kawan. Ok ini statement dia yang buat. Bukan cik taknak kawan dengan dia. Dia yang meluat dan taknak kawan dengan cik lagi dah. Well. im not wrong anything. Mungkin dia bengang cik stay cool even kitorang dikalangan kawan kawan lain sekalipun. Mungkin jugak dia bengang sebelum ni sebab apa yang cik dapat dia tak dapat miliki. tah, cik tak tau isi hati dia. tapi kami memang totally tak sekepala.. carik gaduh itu pasti...

Tapi seingat cik. dari matrikulasi sampai berkerja. Walau tak suka dia tapi jodoh berkawan dengan dia tu panjang gila. Sampai stress tengok dia dan TAK PERNAH sekalipun dia agree dengan cara cik berfikir dan TAK PERNAH sekalipun cik agree cara dia menjugde sesuatu.

OK, kepala kita tak pernah sama..


Dear F,


Walaupun aku dah mintak maaf atas kesalahan yang aku sendiripun tak tahu apa yang aku buat. Aku masih anggap kau kawan. kawan dari sebahagian masa silam aku. Dan aku tau, aku tak effect dalam hidup kau. Begitu jugak kau tak effect dalam hidup aku. Bye F.. semoga kau bahagia dan happy selalu dengan kebahagiaan yang kau bina..


by Cikxxx


~i will remember u as a person who i always fight with...

Friday, March 18, 2011

Kesilapan Teknikal Seorang Manusia.. Apa Kau Buat!

Cik sayang henfon cik. Walau cekai tapi berbangga punya henfon. Kau sayang henfon kau tak?

Kau pernah tersalah kol orang tak? tak pun tersalah hantar mesej...  cakap pung pang dengan konfiden last last dia kata 'wrong number' then terus kau cancelkan kol. Malu punya pasal..Ada? heh, tak gentleman la kau..ce cakap sori then bye then baru cancel... bila mesej pulak, kau ngumpat si A dekat si B terhantar msj kat si A. Hah, ambik kau. Masa bertemu PAGAR dengan LEMBU.. tercucuk hidung kau sendiri..nak ngumpat orang sangat kannn..hahaha

Masa mula mula cik guna henfon. Cap Nokia model 2210. uih tu hebat dah time tu. 8 tahun dulu punya cerita ni. Tangan melilau nak tekan butang mana. Dalam tengah test power henfon baru. cik taip perkataan 'sayang awak' then buat buat sent kat kawan cik, ANIS..

dulu mana tau message delivered berfunction. mana tau dah sampai ke belum. Kawan cik buat dek je. pup pap pup pap...

along cik kol. Dia kata..

awat gelenya sangat hantar mesej kat abg long nih. Kau tau tak tu laki aku- along

Lor, ape ni tak paham la..- cik

kalau kau gatai sangat carik yang seusia dengan kau. jangan laki aku pun kau nak cinta- along

E eh, ini sudah lebiy

Long, ko pehal.. tetiba serang orang nie. tak hingin la abang long...- cik

Dia cakap cik salah hantar mesej. SAYANG AWAK..

Gilak!

rupanya dalam contact cik tersusun nama begini

ABG LONG
ANIS
AZU

Tersalah sent la tu. hikhik!

Dont worry long, itu kesilapan teknikal semata. memang la sayang abg ipar sendiri tapi bukan in that WAY....Relaks la,  i dont love your husband. Simpan la. hak ko pun. In fact not my taste pun. Hitam legam pendek. heh memang tak la. Lagipun Takkan la nak compete dengan kakak sendiri kot. sebab tau kau mesti goyah punya kalau bersaing ngan cik. Cik kan lagi cantik dari kau. hek elleh.. takat abang ipar apa kelas. Takat laga laga siku mintak belanja makan boleh la. nak sayang cinta.. Doww, tak IN langsung.

Tak ke lawak tu  bila perasan mesej salah hantar. lain kali tangan tu jangan laju sangat. tau la ko expert bab tekan keypad ni. Lagi pulak sekarang henpon apa tu ANDROID?! canggih sangat kann..
tapi kesilapan manusia teknologi takleh block pun.

Kau kalau dah salah mintak maaf aje. bukan disengajakan pun.

Ini dulu punya cerita

ok bye!




Tuesday, March 1, 2011

Cinta Tak Bersyarat

Tak ada sedikitpun sesalku

Tak bertahan dengan setiaku
Walau di akhir jalan
Ku harus melepaskan dirimu


Ternyata tak mampu kau melupa
Dalamnya cintaku yg hebat
Hingga ada alasan bagimu
Tuk tinggalkan setiamu



Demi nama cinta
Telah kupersembahkan hatiku hanya untukmu
Tlah kujaga kejujuran dalam setiap nafasku
Karna demi cinta
Telah kurelakan kecewaku atas ingkarmu
Sebab kumengerti cinta itu tak mesti memiliki


Andai saja bisa kau pahami
Layaknya arti kasih sejati
Karna cinta yg sungguh
Tiada akan pernah mungkin bersyarat


Ternyata tak mampu kau melupa
Dalamnya cintaku yg hebat

Kumpulan Element ni kalau nyanyi memang terus tertusuk jantung cik ah.. huhu, sayu jap tingat memori lama.

Masa lagu ni hot cik masih lagi budak hingus kat U. Pernah berkawan jap dengan lelaki kerja pejabat lawyer. Suka kol cik. Cik layan kan aje. Memang nampak dia desperate carik calon isteri. Agaknya dia pikir hampir kertu kot.

Cik Budak hingus lagi time tu. takkan cik 20 dia 29 dah nak kawin kot. Nak kena parang ngn ayah cik! habis duit orang tua tu hantar blaja tinggi tinggi belum pun habis sem 1 dah nak kawen. Gilak ah.

Dengan berat hati. Cik lepaskan dia dan katakan cik tak bersedia tuk komitment apa apa. Masa berkawan tu dia bagi lagu nie. CINTA TAK BERSYARAT. Cik dengar tapi tak feeling sangat. Sekarang baru fikir yang 'oooo, dia cintan kat aku rupanya dulu dulu'. Lembs kannn cik masa tu.

Pastu last dia kol. Cik end up cara baik. Cik bagi dia lagu TEMAN TAPI MESRA....

'~aku punya teman... ah ah ah... yg baik hati..ah ah ah ~ '

hahaha, baik punya lagu sentap hati orang. Dia tak dapat terima. Dia ingat cik ada orang lain kat U. Padahal, kawan laki pun yilek. Sapa mau kawan ngan budak gemuk tak pandai bergaya kannn. Selang beberapa minggu cik try kol dia balik. Dengan harapan hati dia dah terubat dan boleh terima cik sebagai kawan.

Owh,sedih. suara perempuan jawab.

'The number u have dial are not in service.'

ok fine. Kau ada isteri rupanya.
 :P

Kau tukar no fon.. salah cik ke? tak kannn..

Hati tak boleh dipaksa Jaz..

Opps, ter cakap pulak nama dia

:)

abg jaz dah kawin ke? dok mana skrg? anak bape orang?

Thursday, February 10, 2011

Kalau Tunjuk Gambar Ni Agak Agak Diorang Cakap Apa..

Godek blog orang pastu ternampak gambar nie

Tengok yang pempuan tu.Wow

dan ini


teka siapa

dan ini


..seksi

Ni gambar dari zaman jepun tonggek..

Umi Aida dan Minah Senget (sape nama dia ni.Tak igt la)..

Kalau lah 2011 style ni kuar balik tuk berworkout.. tak sanggup heh nak pakai

Salut kat sesiapa yang sanggup scan gambar gambar lama ni.
Serius weh, zaman 90an mana ada scanner kat setiap rumah kann...
Nak harap scan kat ofis je lah kot, ke time tu guna mesin taip lagi


~ Budak budak sekarang mesti malu tengok gambar sendiri 20 tahun akan datang. Legging with baju pokok krismas. 



Thursday, January 6, 2011

Kau Ada Hidap Sakit Kronik Tak?.. Sampai Nyawa Dihujung Tanduk

Setahun yang lepas. Last admited hospital sebab asthma.. ICU.. kau ada semput semput terus dihumban kat ICU? pastu kau koma, mesin bernafaskan tuk kau.. sadis ar..

Masa kecik kecik dulu. First admited darjah 3. Sebelum tu dari umur 2 tahun kalau semput ayah bawak gi ER je. sedut gas pastu boleh balik. Wad kanak kanak je kot. katil pun tuk muat muat badan je. Masa tu mak ayah sibuk kat kedai makan. Orang bisnes ni mana ada masa. Diorang seronok tinggalkan anak sorang kat wad tanpa teman. Pandai la kau nak hidup. Tidur malam sorang sorang la. Makan sorang sorang. Sorang sorang pi bilik air tu biasa. Jumpa hantu tu pun biasa. Bila waktu melawat, sume katil penuh famili. katil cik je kosong. Bergenang woo airmata. Perasaan terpinggir sepi. KONON..

Masuk tingkatan,. pun selalu jugak masuk wad. Bila dah agak agak semput ni ekstrim power. inhaler tak jalan. Siap sedia beg baju dalam keta. kalau masuk wad senang. ayah tak yah ulang alik amek barang. Kat wad kecemasan tu MA (Medical Asistant) dah get ready. Bagi nebulizer 2 kali.. kalau tak jalan jugak kasi enjit. Ni kat tangan cik sampai sekarang ada kesan enjit. dah rasa macam mat gian pun ada.. kalau tak jalan jugak MA panggil doktor ON CALL. Tu petanda kena transfer ke hospital lagi besar.. Ke kuantan lah jawabnya. Jom naik ambulans..

Masuk Matrikulasi. Lagi ekstrim pulak penyakit ni. Faktor utama jadi semput disebabkan berat badan, pemakanan, cuaca dan stress. Bercakap tentang stress. Memang gile gile stress masa matriks. Kalah nak amek SPM. Pastu masuk pulak bendasing seperti entiti hantu.. wah, lagi menjadi la asthma maharajalela.

Tahun tu paling perit dalam hidup cik. Pertama kali asthma sampai pengsan. Biru muka tangan kaki macam dah mati. Kau pikir la cane oksigen tak dapat sedut. Dada ni sempit macam batu belah batu bertangkup. Eh, sape pernah asma tau la camne. Ni tahap kritikal. doktor la kata. Memang rasa nak mati pun masa tu.

Bila sedar sedar cik kat ICU, ada tiup kat mulut cik. rasa dada ada benda asing. bukan cik yang bernafas. tapi mesin tolong. Time kasih Intubator. Doktor kata cik koma 3 hari. Masa koma tak de pulak rasa sakit. Bukak mata baru rasa sakit. Lagi tangan doktor ganas. Rosak paru paru aku dia main cabut je tube tu. Pastu akan di transfer kat CCU tuk pantau jantung pulak. kot kot la rosak jantung kann.

Naik Uni, lagi banyak kali pulak astma menyerang. Pengsan banyak kali jugak. Dari Muadzam mesti transfer ke kuantan jugak. sebab kuantan je ada pakar. Dan Doktor mengesahkan asthma terjadi sebab stress. sebab asal nak exam besar je mesti lepak kat hospital dulu. pernah jugak jawab exam atas katil spital. Wohoho, study takleh stress babe. Alhamdulillah habis jugak study. Ingatkan tak sempat.

Bila dah bekerja ni. Ayah lah insan paling risau. Sebab cik dapat keje kat KL. tau je la KL. cuaca tak menentunya, sedut habuk, stress lagi mungkin kann.. Paling teruk cik asthma setahun yang lepas. Pengsan kat farmasi sorang sorang. sebelum sempat beli ubat asthma. Betul betul pengsan depan apek. Wohoho, sedar sedar kat ICU HKL.. bila tah apek tu panggil ambulans. haha

Lepas adegan itu. Cik muhasabah diri jap. Sampai bila aku nak menyusahkan kaum kerabat, kawan kawan, doktor kat hospital lagi.. Sampai bila nak simpan asthma ni lama lama. Bosan la hidup ngan penyakit nie. Tambah bosan bila hospital jadi rumah kedua kau. Bosan lagi kalau kau duduk lama lama kat wad dan tiada sorang boyfriend pun melawat kau. Eh !

Belek2 gambar lama terjumpa gambar syok sendiri ni

Agak daring sebab takleh bangun. wayar sana sini. gambar noted pada 3 dec 2009

Baju hospital. senang takyah basuh. Ada pulak saiz cik.. Ni lepas pindah dari ICU ke wad biasa. Kencing pun kena tadah lagi time nie. Muahaha, supe nenek 50 tahun. Kalau nak rasa dimanjai nurse nurse dok ar hospital jadi pesakit kronik. ICU paling best service dia.. Kau takyah bergerak. semua nurse buatkan tuk kau.

Bukti nama terpampang
Kenangan betul

Lepas muhasabah diri tu, sikit sikit belajar elakkan punca asthma. Tapi bila tang cuaca. Huh. gerun ar. Risau jadi sekali lagi macam 2009. Bila simpati diri mula beraja di jiwa. Azam 2009 berjaya dimakbulkan iaitu JANGAN MASUK WAD DAH. yeay! berjaya weh..

Cuma masa 28 December tu hampir hampir la pengsan. Doa banyak banyak je jangan jejak hospital. Sebab asal hujung tahun je mesti check in hospital. Yeah, otak ni positif kata jangan. Jadi, apa yang cik buat. aktifkan diri, sosialkan diri. Jangan pikir mengarut ngarut. It works!

Dulu Doktor pernah kata. senang je nak baik asthma ni. Kawin. sure hilang terus.
Ek?!
Takde pulak tersangkut ngan mana mana doktor.
Ada je yang hensem.
Paling cekai MA ke.
Eh.. !
hahaha...

Wednesday, January 5, 2011

Bekas Bf Meninggal .... Innalillah :(

Mesej dari along

xxx, bekas bf ko meninggal sakit jantung !

Hah, kenapa ! jantung stop kejap berdegup. Innalillahiwainnailaihirojiun.

Teringat kesah dulu dulu;

Anak buah cik suka sangat tanya soalan melangkaui jawapan. Terutama kakak.

Sape bf Ateh? nape Ateh takde bf lagi? ke sebab Ateh gemuk? - kakak
Sape kata Ateh takde bf? - cik
Ibu - kakak (ouh,sangat menduga iman. Maunya la la tu lesing sejibik kat along)
Ada lah ! Ateh taknak tunjuk je. kang kata bongkak pulak. BF Ateh orang glamer okk - cik

Ok tipu. Mana boleh tunjuk kurang depan budak budak. Maruah kena jaga beb. Cik tunjuk ar gambar dalam fon. ok, dia percaya itu bf cik. muahaha,

Tiap kali cite SpaQ, depa percaya bf ateh sedang berlakon. Padahal, suka tengok je. takde le ekstrim jerit jerit minat. Kau ingat cik excited ke bab2 minat artis nie. malu weh.

Jadi tiap kali nampak dia kat tv nama dia adalah Boifren Ateh.. Hehehe, keji tak menipu budak budak.

Tadi godek godek gambar lama dalam hardisk.. ternampak gambar nie..


Di simpan pada tarikh 20.12.2008. kat Jomheboh bukit jalil tak silap

Masa ni cik masuk booth Wanita Hari Ini. Tengah tunggu turn nak gunting rambut. Derma 10 Ringgit kat tabung bersamamu kau boleh gunting free kat org yg jaga rambut2 artis SPaQ. Cik try la kot kot dapat muka Elly Mazlien ke lepas potong rambut kan.. Eh.

Sedang cik menunggu kat kerusi tu, si lelaki ni meluru dok sebelah cik. Siap salam bagai. Ingatkan krew TV3 takde la cik beria tanya lebih lebih..

Pastu ada kakak separuh abad ni dari luar pagar mintak autograf sambil jerit nama Faizal Faizal.. ouh, Faizal nama dia.. bila cakap dia ni la jadi abang sepupu Manjalara yang hak polis tu.. Loh, baru cik kenai. pelakon rupanya. Patut lar bersalam bagai awal tadi. Budget cik kenal dia lar.. nope, huhu..

Demi tidak memalukan dirinya, cik snap satu gambar sebagai kenang kenangan.

Bila along kata 'BF kau meningai'.. ouh, tetiba sebak. Dia muda lagi, umur 33.. :(

Allah cabut nyawa tak kira tua ke muda kann ! Insap jap

~ Gambar kat atas tu time pipi macam belon. tu bukan double chin lagi dah.. Chin Chin ke BOM dah..! Harus usaha lagi sedut lemak

Monday, August 23, 2010

PS2 Zaman Jepun Tonggek

Dulu kecik kecik main sampai senja sangat heaven. Balik sekolah tukar baju pi ngaji. Balik ngaji kul 3 cenggitu dah boleh main. Panas terik membawa kulit hitam legam tak amek peduli. Dok kat kampung macam macam benda boleh buat. Taktau lah korang main ke tak aktiviti ini dalam hidup kecik korang.

Teng Teng. amek kayu mati buat lokasi game. Pastu carik kaca botol ke pinggan ke yang pecah. lagi berat lagi bagus. Lagi berkaler lagi bagus. Dijadikan untuk melempar. Sebelum main haruslah jampi serapah kat kaca tu dulu. kononnya bawak tuah. Kalau kalah salahkan kaca tu. hehe. Salah sendirik tak nampak.

Getah. Getah ikat banyak banyak macam tocang. Cara game, 2 orang pegang hujung hujung. sorang lagi kat tengah. dok terlompat lompat ikut tali. hanya permainan budak pempuan. Yang laki tak geng. Kalau sekarang still main. Harus kurus. tehee

Brick game. Dalam tu susun batu bata, kereta kotak, kereta kebal. Kalau budak ada game ni dah kira kaya sangat lah tu. Zaman dulu mana ada PS2, PSP ni semua. Dulu brick game mahal tahu. yang RM40 pun ada. kalau kawan cik panggil maen ' xxx xxx, jom maen batu seremban'..Terjerit depan pintu. cik jawab ' Takmau, saya nak maen brick game.' Tu kira berlagak dah tu.. haha

Patung kertas. setiap kali ada keluaran baru harus pegi kedai Ah Seng bawak RM1 nak beli patung kertas. sekeping 20sen je. Nak buat koleksi kena beli semua edition yang takde lagi. siatkan baju, kasut, beg, dan topi. Pastu maen ngan kawan. Sorang sorang pun layan. Tukar-tukar baju, tukar kasut. sudah main simpan dalam beg. penuh satu beg koleksi patung kertas. Patung Barbie mahal masa tu. Tak mampu. Sekarang ada lagi ke patung kertas ea?


patung kertas

Pastu kalau nak lukis orang kat kertas. Lukis penuh dari rambut sampai kaki. kat leher tu harus letak pangkah kecik. Tujuan takut orang kat gambar tu hidup. Tak boleh, nanti berhantu. Poyo, kecik kecik dah amalkan khurafat gini. Ikut mazhab mana ntah.

Ni sekali je buat dalam hidup. Zaman tu musim tengkujung. Kampung cik banjir. Air harus melimpah kan. Selalu cik dengar cakap jangan maen air. Air tu kotor, ada sampah, ada tahik. Yea cik akur. Tapi satu hari tak tertahan lor. Tipu along kata kalau ayah tanya cik pi kedai. Jam kul 12. Cik ikut kawan kawan membawa pelampung pi umah kawan satu lagi. berendam dalam air banjir. Dalam paras leher. Banyak kali tersedut air banjir. Euwww. Seronok tak hingat dunia lah. Galak tul time tu. . kul 5 macam nak balik tapi macam best pulak berendam. Pastu dari jauh tengok ayah bawak hanger jerit suh balik. Pucat ngko ikut bontot ayah balik. Takut kena hambat je. Sampai rumah cik kurungkan diri tanda protes kat bilik air sampai kul 8. Sesape nak guna bilik air kena gi umah jiran. kecut perut time tu. Budak tau salah memang cenggini. Haha..

Seronok jadi budak budak zaman tu. Takyah pikir bayar hutang. Takyah pikir kerja berlambak. Yang pikir cuma kerja sekolah, pi ngaji, jom maen, basuh kasut, lapar amek pinggan. Yang lain lain mak ayah tentukan.
zaman kecik kita dah berlalu. Zaman tua kita bagaimana pulak yea. Adakah seperti tok tok kita sekarang?

Friday, August 13, 2010

Cerita Bulan Puasa Tahun 2000

Cik dilahirkan dalam keluarga bisnes. Lepas ayah pencen je terus bukak kedai makan kat pekan. Jadi cik dibesarkan dalam keadaan makanan pasti cukup. Walau ada keje ada gaji, umpama kais pagi makan pagi kais petang makan petang, tapi apa yang dijual kat kedai kami boleh makan.

Setiap menjelang puasa, cik, along dan abang haru biru. Adik tak wujud lagi kat bumi. Dia kan 'yang terlewatkan'. Anak pencen tak merasa semua yang kami rasa ni. Kami balik dari sekolah terus tukar baju dan tolong mak buat kuih untuk jualan petang. Takde rehat rehat deh. Nak curik tulang tidur pun tak dapek.

Tapi dalam banyak banyak bulan puasa. Tahun 2000 la paling takleh lupa. Masa tu Tingkatan 3. Kebetulan puasa jatuh masa cuti sekolah hujung tahun. Masa tu along ngan abang keje kat KL. Service depa tolong kedai dah ditamatkan. Tinggallah cik sorang. Adik kecik lagi jadi tenaganya takleh digunapakai. Jadi Mak ayah kaw kaw kerah tenaga cik sorang.

Masa tu bukak 2 cawangan. satu kat kedai, satu lagi kat bazaar. Cik yang mintak sebenarnya. Nak timba pengalaman. Kat kedai mak jaga. Meja kat bazaar cik conquer sorang. Disebabkan cik legally penjual kuih kena lah amek injection tuk kebersihan makanan kat majlis daerah. Jadi Toksah risau la sape beli kuih ngan cik. Dijamin bersih.

Jarak antara rumah cik ngan kedai ada la dalam 7km. Kul 8 pagi dah gerak ke kedai tuk persediaan kuih. Juadah Ramadhan masa tu semua kami buat sendiri. Takde deh bagi orang luar hantar kuih. Leceh. apa barang amek komisyen je kan. Tak thrill ar.

Antara juadah yang dijual Nasi ayam, rojak mee, laksa, laksam, mee sup, mihun sup, mee goreng, mihun goreng, kuetiaw goreng, lompat tikam, cucur udang, karipap, temosa, puding siam, puding jagung, kuih sagu, seri muka, batang buruk, buah melaka, kasui, apam, tepung bungkus, air tebu, air soya. Rasanya ada lagi kot. Lupa dah.

Kami bertiga buat semua jaudah ni. Tak pernah pakai pembantu. Mak kata susah nak train orang luar. Baik anak sendiri. Berhempas pulas lah kami 3 beranak. Tenaga macam terlebih Allah bagi masa tu. Kami boleh siapkan semua sebelum jam 4. Walau sedang berpuasa dan berdiri sepanjang hari. Boleh pulak siap. Betul lah Allah memurahkan rezeki hambanya yang rajin berusaha. Rezeki bulan Ramadhan.

Jam 4 ayah hantar cik ke Bazaar Ramadhan seperti dijanjikan. siap susun kuih barulah boleh duduk sambil tunggu orang datang beli. Lapar tak pikir sangat time tu. Tapi dahaga toksah cakap lah. Dengan panas terik bawah payung besar. Pastu sebelah kanan cik tengah membakar satay. boleh agak lah hellnya tekak cik time tu. kalau rasa nak terkencing pulak suruh makcik meja sebelah jagakan sat. pastu cik lari pi toilet.

Jam 7 time nak bukak puasa selalunya berbuka sorang sorang kat bazar tu lah. Dua hari pertama sedih jugak tengok meja kiri kanan ada partner. Cik pulak budak perempuan yang keseorangan berbuka. Tapi tak layan perasaan sangat. Makan je apa yang ada pastu kemas tuk balik. Jam 8 cenggitu mak ayah dari kedai datang amek cik tuk balik rumah. Dalam sebulan tu hari Isnin adalah hujung minggu kami. Rehat.

Sesi malam selepas mandi. Adegan kira mengira. masuk bilik mak pastu kunci pintu. Takut adik masuk nanti siat duit kertas. Mak tanya 'berapa hinggit jualan hari ni?'. Masa tu jenis tak pandai menipu, takde la reti songlap duit ke hapa. Bagi semua kat tangan mak. Mak kira kira pastu setelah tolak modal itu ini last skali mak kasi RM20 kat tangan cik. Hoho! Pastu sambung balik wat keje ngan uli karipap dan buat daun pandan tuk acu puding siam. kadang tengah kelim karipap boleh tertidur.

Penat? Penat lah weh,. Walau penat tapi seronok. Sebab pengalaman macam ni tak semua orang dapat. Lagi pulak zaman remaja. Mak selalu kata cik matang dari usia. Tau tanggungjawab (hah kembang la tu). Dan cik berhak dapat gaji sebab ini betul betul KERJA. Bukan sekadar tolong mak masak kat dapur. Ini lebih teruk dari katering tahu.

Member kat sekolah dulu kata cik ni loaded. Maklum lah orang senang. Mak berniaga. Nak beli apa je dapat. Tapi korang ada pikir tak aku bersusah payah banting tulang bekerja tapi ko mengular liat lagi atas katil. Pernah pikir tak time korang jumpa kawan kawan aku tengah kupas bawang satu besen. Its payback lah. Aku takde masa tuk diri sendiri, korang dapat zaman remaja. Aku dapat duit dari hasil aku bekerja. korang sengkek sebab korang harapkan duit ayah kasi. Adil kan. (tak berkesempatan cakap isu ni kat kawan sekolah dulu)

Dan sebab itu, dulu dulu cik mampu beli walkman original (yang gedabak) cap SONY hasil dari himpunan gaji ketika darjah 6. Dan tiap tiap minggu mesti beli kaset original artis pujaan. Masa tu NSync, Westlife, Five, BackstreetBoys, Spice Girls, Moffats, Gil, dll sangat fofular.

Bila teringat balik zaman tu. Heaven lah. Memori yang tak semua orang ada. Hanya anak orang berniaga je paham apa yang cik alami ni.

:-) END

Tuesday, August 3, 2010

A.D.I.K

Kecik kecik dulu cik paling benci orang cakap 'Owh, ni la anak bongsu en Manan..manja nye diaa..' ..
Hoi, aku bukan manja wokeh. tak gangster ah!. Oleh itu siang malam panjatkan doa supaya cik punya adik dan title bongsu bukan menjadi hak milik cik.

Alhamdulillah, doa termakbul pabila mak disahkan mengandung. Genap cik umur 10 tahun dapat adik. Cik bersyukur sangat. Hari dapat adik tu ayah menjadi Very Important Person pasai terpaksa pergi 2 hospital. Nak jengok anak dan mak. anaknye semput masuk spital pekan (cik lah tu). Dan Maknya operate perut kat hospital Kuantan. Kulu kilir lah si bapa menjenguk. Saje cik nak uji ayah yg mana dia lagi sayang. kuikui

Lepas seminggu baru cik dapat tengok adik dalam incubator. Dua bulan dia kat dalam tu. kesian! cinonet sangat time tu. Tah hidup tah adik aku ni. Dia lahir tak cukup bulan dengan 1.1 kg. Botol air mineral pun berat lagi tahu. lahir ikut tingkap pulak tu. kesian, macam tak normal time tu.

Memandangkan mak ayah dulu sibuk berniaga kat kedai. Hidup remaja cik dipenuhi menjaga adik tersayang. siang malam pagi petang ngan dia. Dah jadi mak muda tau. Susah jaga dia ni. umur setahun tak pandai cakap lagi, makan bubur umur 1 lebih, berjalan start 2 tahun lebih. Tulang lembik. sikit sikit nak terkehel takpun patah. Oleh kerana kelembikan dia, bila dia jatuh je ayah salahkan cik. Nangis woo, bukan salah kita tapi di persalahkan jugak. Masa tu pikir mak ayah tak sayang kita dah. pastu pikir nak lari dari rumah. huhu..

Takhta 'panja' sudah dirampas sepenuhnya oleh adik cik. Dia lah panja intan payung mak ayah. Perhatian semua kalih kat dia. Semua yang dia buat betul. Semua yang dia nak akan dapat. Makin berbulu ar a.b.a.n.g cik. Tambah sorang lagi musuh dia.
 

Sekarang adik dah pun umur 15. Besar panjang dah dia. makin tinggi kalah kakak dia. sama sama mata sepet. Mak ayah berjaya menumbuh besaran dia dengan jayanya. Banyak ikut baka ayah. Angin nye, cerewetnye sejibik klon ayah. Kalau baka mak macam along dan a.b.a.n.g. Tinted sikit. heheh,

Nak PMR tapi relek je tak bukak buku. Bila tanya sedap jawapannya 'Takde masa ar, akak'  Banyak ko tak mase hek. Pi CC main game, main bola, rewang motor boleh pulak. Ada masa pulak. Hmm, ko jangan bagi akak membebel eh! sampai mak kol akak suh tepon ko panggil balik sebab ko main bola sampai senja then tak angkat kol mak. Akak kat KL okay. kena gak kol ko suh balik umah. eh, asal cik terbebel kat blog pulak hek

Walau degil mana dia, walau lancang mana mulut dia. Cik tetap sayang dia sebab cik tak lagi bertitle bongsu. Benci tau. Haha, ambik ko dapat title tu sampai bila bila pasai mak dah tutup kilang dah. kuikui,...

Seronoknye jadi kakak pasai boleh membebel, boleh garang, boleh suruh itu ini, boleh ungkit mengungkit supaya si adik rasa bersalah. Tapi, bebel bebel akak ko ni. apa yang ko nak InsyaAllah ditunaikan. Sape tak sayang adik oi..



*Motip - mesti dia tension pasai kakak dia nak balik hujung minggu ni. Siap ar kalau akak tengok bilik bersepah.

Monday, August 2, 2010

Kenduri Kawan di Ayer Hitam Kedah Dan Jalan2

Wow, mata berat. Nak wat keje kekurangan mood. Baru tiba KL jam 530 pagi tadi. Dapat tido sejam dan terus pi keje.

Walau penat tapi puas. Puas sebab dapat hadiri kenduri kawan. Momen paling hebat bila kita sampai di rumahnya, si kawan pandang muka kita dan tersenyum dan sangat men'welcome kita sebagai tetamu.  Cik terharu.

That's what i want. Nothing more nothing less. Thats what friends for, share happiness and sadness in our life. (apesal cakap omputeh pulak, berjangkit ngan Mr. Bean la nih)

Enjoy gambar yea,

 Raja sehari 31 July, dah bersuami ye ko, Ani. ..Aim, jaga kawan aku baik baik. 
Jangan nakal sangat tau. Ops!
Mekap ko gempak Ani. Sape mekap kan yea. Nanti aku kawen nak mekap camni jugak ye.
*berangan.

Rumah Ani tepi bendang. Harus di'snap. Lantak pi org kampung tengok kami macam jakon. 
'Yea, makcik! umah kami takde bendang!'
dari depan, Asni (kawan cik), Asno(kawan Asni) dan Cik

Nak tunjuk kawan baru semasa disana
Dari kiri Asno, cik, MatNor (bakal suami Asno merangkap driver hari itu). 
Terima kasih babe's

Lepas pi kenduri kami salin baju dan terus berjalan ke kota Alor Staq.

Balik kami singgah kat kuala Perlis.
Macam sosej biasa kan, tapi ni sosej pelbagai perisa. Ada cheese, ayam panggang, ketam, udang, sayur dll. Fav cik, perisa Tomyam. pedas dan sejibik mcm makan tomyam. di bakar pastu makan ngan sos. 
Harga antara RM1-1.50. Murah weh.. 
sosej dingap sebelum sempat sampai kereta. Whahahaa..
Hari sabtu pi beli. Ahad datang lagi. serius sedap. 
KL tak jumpa deh. Silalah ke Kuala Perlis.

Sambil tunggu sosej masak, kami snap kat Muara ni. 
Ramai berdating, luah perasaan, tgk laut dengan angin menderu. Momen romantik....
wah, Lama tak mandi laut ni. Gian sudah mari. Tapi sini orang tak mandi lor.
Lagipun geng mandi dah tiada.sobsob



Makan ikan bakar sebagai santapan malam. 
Ikan Geruk Bakar, tomyam campur, kailan ikan masin, sotong goreng tepung(tak sempat snap), nasi 3 orang makan, air buah- oren 1 jag, sup sayur (tuk Matnor yg berdiet). 
Dan kesemua hanya RM74. Mana nak dapat kat KL weh.. 
Giler heaven. Makan sampai kena bukak kancing seluar.

* Diet? tak pedulik walau Matnor sedang berJM5. Tak mengganggu cik mentekedarah dgn rakus. hoho


Ahad pulak, pergi Padang Besar berwindow shopping. makan laksa KakSu, Pastu beli sosej pastu lepak umah Matnor. Takde gambar pasal malas nak bukak kamera. Bley?..

Kuih kat Perlis sedap sedap, antara fav cik pulut udang .Cik perasan kat perlis makanan murah murah.
Nasib tak keje sana klu tak mesti lagi montel. Dok KL nafsu makan kena tahan pasai makanan mahai mahai. .
Momen hebat hujung minggu. Terima kasih kawan. nak datang sana lagiiii boleh?..

Thursday, July 29, 2010

Adegan Yang Tak Sanggup Kita Lihat Bab 2

.....sambungan dari SINI

" Senang senang kita putus je..." - Ana

" Erk, sejak bila kita couple " - Ali mengekek.

Ana tersentap. Apa ingat ni cerita lawak?

" kalau macam tu kita putus sahabat " - Ana

" Ala, awak jangan macam ni. saya selesa kawan ngan awak " - Ali

Ana tersentap lagi. Pelik dowh lelaki ni. Taknak ada hubungan tapi nak kawan. Tapi nak lelebih. Ana pantang ngan laki macam ni. Nak cakap nak. Apa, Setengah tahun tak puas lagi ke berkawan. Nak lelebih mintak couple la. Kenal hati budi pastu rasa serasi terus kawin. Jangan bazirkan masa depan wanita seperti Ana.

* Bukan kisah Benar

Adegan Yang Tak Sanggup Kita Lihat

" Nak tanya awak sikit boleh?" - Ana

" Apa dia.." - Ali

" Apa hubungan kita.. Hampir 6 bulan kita kenal. Apa status kita sebenarnya " - Ana

Sunyi

"Awak..." - Ana

" Apa " - Ali

sunyi lagi

" Mungkin kita ditakdirkan sebagai kawan. Awak tau kan saya tak suka komitment. Biarkan ia berakhir sebagai kawan. Mungkin suatu hari awak akan jumpa orang lebih baik dari saya" - Ali

Ana Tersentap..

~ Jangan berharap lebih dalam suatu hubungan walau si dia melayan kita lebih dari seorang kawan.

* Bukan Situasi Sebenar

Thursday, July 8, 2010

A.B.A.N.G?!!

Masa kecik2 cik pernah mintak 'I wish I dont have brother at all'. Cewah, kecik2 dah pandai speaking London tauu.. Sebab apa tau, sebab dia tak pernah nak mengalah ngan cik. Bese la karakter anak bongsu nak itu nak ini (bongsu takat umur 10 tahun je, pastu dapat adik lagi). suka apa yang dipegang abang.
Karektor comel inilah menjadi kebengangan dia.

Dia ni pulak pendengki. Apa yang ayah kasi cik ada je dia nak bengang. Nikmat menjadi panja ayah. Apa yang dimintak pasti akan ditunaikan. Huh, memang seronok jadi bongsu ketika itu.

Selalu terjadi, kami bertumbuk sampai lebam. macam WWF dah ngko. semata mata berebutkan remote tv (mak cik panggil 'raemoh'). Tugas Along meleraikan kami dan pemenangnya mestilah cik. konsep dalam keluarga. 'yang besar kena mengalah'. Nampak macam strategi berjaya kan. tapi tidak. Dia pi baring depan tv sambil jari kaki melunjur kat punat tv. asal cik tukar channel, dia tukar balik cite dia. Memang haram ar pendengki dia. pastu gelak jahat.

Ingat lagi masa tu ayah pakai keta Nissan putih. Time dalam keta takleh dok sebelah. mesti tangan memasing cepat je nak tumbuk. Macam anjing ngan kucing. tak tak jangan guna anjing. Macam monyet ngan kucing. alih alih along gak jadi mangsa kena dok tengah. Dia la menyempitkan diri tuk adik adiknya.

Masa darjah 3 tengah belajar puasa penuh. Dia tertangkap cik tengah santap makan kuih depan pintu peti ais. Habis dia canang cite kat mak ayah. Pastu kat along. pastu kat kawan2 cik. Memang benci giler kat dia masa tu.

Dia ni ada bantal busuk. Bantal dunlop yg takde sarong kaler coklat kelebaman. Asal malam je dok hisap bucu bantal sambil mencium bau basahan air liur dia tu. Tidur tak pakai baju pastu tangan dia dok garu2 belakang. ada kurap dibelakangnya. Uwek tak lalu weh, jijik jijik!. Pastu along ngan cik gelarkan dia ' Prak!' sebab kurapnya. sekarang takde la dah kurap tu. Tapi sampai sekarang ada lagi bantalnye. Siap perturunkan kat anak dia. Malam2 berebut bantal pusaka dia tu. bley?

Dulu2 panggil dia 'abang'. Tapi lepas dia kawen macam pelik pulak isterinya panggil abang serentak ngan cik. Terus cik tukar panggil Zam. Takmau cik kongsi nama ngan isteri dia tapi status lain. euwww,.. Sekarang dia dah mengembangkan dirinya dengan seorg isteri dan 3 anak. Walau beza kami 6 tahun tapi dah besar ni semakin ngam pulak ngan dia.

Pantun tuk ko, Zam.

Prak Prak Prak
Kerak ko Dimana mana
Prak Prak Prak
Ko tetap penyeri suasana

tetiba rindu kat ko, nanti orang balik kampung kita dating eh


Saturday, June 19, 2010

Bukan Niat Membalas Derita

SLAM menyelam sudah 

Masa ni halwa telinga selalu mendengar lagu tangkap leleh yg dinyanyikan Band Melayu. Masa tu lagu cintan slow sangat mendapat perhatian. Slam, Sting, Scoin, Scan, Spoon, Senario dan kump yg semua nak nama start S macam cendawan tumbuh. Haha..

Cik dengar lagu ni tika dalam keta balik kampung. Masa ni abang drive. Klu dia pegang stereng, kaset dan radio adalah hak mutlak. nak atau tidak. kami sekeluarga terpaksa mendengar lagu2 pilihan dia.5 jam dalam keta dok la putar kaset lagu yg sama. Bergegar gendang telinga weh!.Serius momen dulu2..

Lama2 sedap lak lagu ni. Walau tak femees sangat dalam radio masa tu tapi lagu ni tetap layan. Tingat zaman WWF tumbuk bantai ngan abang. 

Bukan Niat Membalas Derita
Ke mana
Menghilangnya purnama
Semalam indahku lihat bercahaya

Apakah
Terlindung di balik mega
Atau aku kah terkurung di ruang gelita

Seandainya
Kau ku nanti masih teruskah sinari
Andai tiada dapatkah aku ketahui
Resah hati kian hari lukanya terhiris kian parah
Nantikan kasihmu kini kian gerhana

Dalam hiba kulihat kejora bersinar
Kucuba berpaling tak terdaya
Cahayanya terangi segal

Bukan pula niatku membalas derita
Namun ku terpaksa meleraikan
Keperitan yang tak terhingga
Oooo...

Tak ku sangka
Dikau kembali jua
Mengharap cinta kini tiada
Izinkanlah
Aku terus disana
Kecapi bahagia
Selamanya