Apa yang kau perlukan ketika ingin membeli satu satu barang kat kedai.
1. Layanan sekadar ada
2. Beli then bayar harga barangan (touch n Go basis)
3. Beli barang and bayar tapi ingin layanan Tiptop mcm Raja
Pada cik, ada sesetengah benda bila dibeli cik pandang layanan yang first class. Kau nak usha benda, compare harga, pendapat tuan kedai. Tak kesah la harga barang tu 50 sen sekalipun.. Kalau cik perlukan pendapat tuan kedai. Dia harus melayan cik hingga ke titisan terakhir. cewaaaah..
Tapi, kalau layanan macam sampah, tuan kedai tarik muka, cakap pun acuh tak acuh.. say bye bye la tuk kedai begini.. kau tak akan dapat profit 50 sen dari purse cik.
Pada pengalaman cik.. Sesuatu barang tu kita akan rasa berbaloi sangat sangat walau harga dia mahal berbanding kedai lain, kalau time kita beli barang tu tuan kedai sangat welcome kehadiran kita, apa yang kita tanya dia menjawab soalan, Tak condem kedai lain atau burukkan cap lain, sentiasa tersenyum dan rupa paras hensem/cantik satu bonus selain intonasi suara best untuk didengar...
Hambik kau kriteria kedai yang cik suka.. adakah kriteria mengada ngada? im perfectionist dalam puaskan hati sendiri.
Pada cik. Cik akan rasa berbaloi bila apa yang kita perlukan di penuhi serta merta oleh tuan kedai. Contoh hari tu cik beli henfon. Walaupun kedai tu cekai je nampak. Tapi bila cik tanya dan dia nampak sangat honest beri respon sampai cik paham.. Ouh, boleh jatuh cinta serta merta tahu. cik setuju beli kedai tu. Layanan dia tiptop habis. Walaupun kalau usha lagi mungkin dapat harga lagi murah tapi service buruk. nope. Cik tak akan pilih. Sebab tak puas hati.
Tapi kalau melibatkan services macam salun. Cik akan stick pada kedai yang ramah tamah dan service tiptop and hasil yang superb and harga berpatutan. confirm akan jadi pengunjung setia dia. Sampai promote kat member member cik. Cik ni kalau promote confirm orang percaya n possibility untuk berkata TIDAK adalah sangat sangat rendah. Bley?
salun sekarang cik ada nombor hair stylist dia if nak consult pasal rambut n kepala, ada FB dia, Email dia.. and kami rapat.
Macam tadi cik usha button batch (tah betul ke tak ejaan ni) untuk event kami. Sekali print logo and semua semua.. ada kedai murah ada kedai mahal.. Berdasarkan banyak kedai tu. Ada satu kedai ni, hampeh punya layanan (of coz kedai melayu n perempuan). Servis macam kan cik nak beli satu. Cik tanya banyak soalan of coz la nak amek berbundle bundle. Ini, dia pandang atas bawah pastu bengong punya jawapan. Dalam hati cik, kau hilang sorang customer hari ni.
To those yang berkecimpung dunia perbisnessan, plis la layan customer macam raja. Frasa Customer Always Right tu ada benar nya tahu. Kau nak amek duit dia. kau kena tahan perangai dia.. ngerti! instead of barang and servis berkualiti la.. Jujur tu penting..
K bye
2 comments:
hmmm sy setuju tang Customer Always Right...
tp klu g kedai baju n salesgirl pd beri pendapat n xsgt push...most probably akan membeli
sy xsuka salesgirl yg asyik membontot (ikut jek) lepas tu pandang org mcm xde duit...salah ke kite belek membelek sblm membeli?
aku tak suka dia masuk je kedai membontoti..benci..aku leh blah klu penjual camni..tak minat...aku nak pilih bebas
Post a Comment